Κυριακή, 18 Ιουλίου 2010

ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΟΙ, ΧΩΡΙΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑ !

Διαβάζω για την τρέλα με τα φωτοβολταϊκά. Χιλιάδες αιτήσεις από αγρότες που θέλουν να αντικαταστήσουν τις καλλιέργειες τους με Φ/Β και να πουλήσουν το παραγόμενο ρεύμα στη ΔΕΗ.

Προς θεού δεν έχω τίποτα εναντίων των φωτοβολταϊκών σαν ιδέα. Είναι ένας τομέας που τον ξέρω πολύ καλά γιατί εργάστηκα χρόνια στο εξωτερικό, σε σχετική εταιρία και γι' αυτό το λόγο κάνω αυτή τη παρέμβαση.

Τα Φ/Β αποτελούν μια από τις μεγαλύτερες ελπίδες για την απεξάρτηση των χώρων της ΕΕ από τα ορυκτά καύσιμα αλλά, για άλλη μια φορά, την χώρα μας τη διακρίνει απίστευτη προχειρότητα και άγνοια των πολιτικών της. Τα Φ/Β για να πετύχουν, τόσο για τον επενδύτη όσο και για τη χώρα, μπορούν να εγκατασταθούν με 2 τρόπους. Ο πρώτος είναι σε πολύ μικρές εγκαταστάσεις μέσα στην πόλη, στα πλαίσια του σχεδίου της ΕΕ για "Πράσινες Πόλεις" και ο δεύτερος είναι σε μεγάλες εγκαταστάσεις που τροφοδοτούν το ενεργειακό δίκτυο της χώρας.

Πέρα από τις όποιες πιθανές μειώσεις των τιμολογίων που μπορεί να αποφασίσει η ΔΕΗ για τους μικρούς παραγωγούς που θα σπείρουν στο χωράφι τους Φ/Β, ο μεγάλος κίνδυνος είναι η ΚΛΟΠΗ. Αυτό έγινε σαφές στην Ισπανία όπου οι εγκαταστάσεις έγιναν με την ιδία προχειρότητα. Χιλιάδες αγρότες αντί να σπείρουν, έβαλαν Φ/Β βασισμένοι στον νόμο που τους έδινε υψηλές τιμές πώλησης του ρεύματος. Μέσα σε λίγες νύχτες ολόκληρες εγκαταστάσεις έγιναν άφαντες. Με ένα φορτηγάκι ένας κλέφτης δεν ήθελε παρά 1-2 ώρες να ξεμοντάρει ένα σταθμό και μετά να πουλήσει τα πλαίσια των Φ/Β για αλουμίνιο και τις βάσεις για σίδηρο.

Μην μου πει κανένας ότι σε αυτή τη χώρα που κλέβουν ράγες από τον ΟΣΕ και καπάκια από τους υπονόμους για να τα πουλήσουν για σίδηρο και ξεσκάβουν καλώδια του ΟΤΕ για να πουλήσουν τον χαλκό δεν θα κλέψουν τα φωτοβολταϊκά.

Άρα, κάποιος που ενδιαφέρεται για την επένδυση στο χωράφι του, θα πρέπει ή να μένει πολύ κοντά και να βάλει κάμερες και συναγερμό για να μπορεί να τρέξει ή αν μένει μακριά να προσλάβει μόνιμη φύλαξη. Ας προσθέσει λοιπόν και αυτά τα κόστη στον προϋπολογισμό του. Εννοείται ότι θα το ασφαλίσει βέβαια. Οι ασφαλιστικές περιμένουν αυτήν την αγορά σαν μάννα εξ' ουρανού. Ας ψάξει κάποιος σε χώρες που υπάρχουν αναλογες εγκαταστάσεις για τους όρους ασφάλισης μικρών Φ/Β σταθμών και πως μεταβλήθηκαν οι όροι μετά τις πρώτες κλοπές.

Η χώρα μας είναι πραγματικά ευλογημένη και ενεργειακά αλλά όπως σε όλα τα άλλα πράγματα που μας προσφέρει ο τόπος μας, δεν ξέρουμε να το εκμεταλλευτούμε.

Έχουμε υψηλότατο ηλιακό δυναμικό. Η Ελλάδα είναι η χώρα του Ήλιου. Μερικοί μεγάλοι Φ/Β σταθμοί των 5-50 MW θα άλλαζαν το ενεργειακό τοπίο της χώρας. Δεν είναι ανάγκη να τους κάνουν μεγαλοεταιρίες. Με κρατική βοήθεια θα μπορούσε να είναι πολυμετοχικές εταιρίες από μικροεπενδυτές όπως έχουν κάνει στην Γερμανία. Σκεφτείτε ότι δεν έχει διαφορά το μέγεθος του σταθμού στα βασικά τρέχοντα έξοδα. Ένα μόνο άτομο χρειάζεται για τη φύλαξη και τη βασική συντήρηση ενός Φ/Β σταθμού, είτε είναι 100 kW, είτε είναι 5 MW.

Είμαστε μια χώρα με υψηλότατο αιολικό δυναμικό, άλλα οι τουρμπίνες έχουν εγκατασταθεί στα πιο λάθος σημεία και είναι πολύ λιγότερες απ' όσες είχαν υποσχεθεί οι εταιρίες που υπέγραψαν τις συμβάσεις. Άλλα δεν θα πω για το θέμα...

Έχουμε ένα Αιγαίο που προσφέρει σταθερή κυματική ενέργεια ΧΩΡΙΣ ΚΙΝΔΥΝΟ. Στο Αιγαίο μπορεί να έχουμε τρικυμία άλλα ποτέ τυφώνα που να μπορεί να καταστρέψει την εγκατάσταση κυματικής ενέργειας. Είναι η πλέον ιδανική θάλασσα για εκμετάλλευση της ενέργειας των κυμάτων. Τι έχουμε κάνει γι' αυτό ? Τίποτα !...

Είμαστε μια γεωργική χώρα που θα μπορούσαμε να κυριαρχούμε στις ενεργειακές καλλιέργειες και τα βιοκαύσιμα. Αντ' αυτού ο αγρότης είναι ανενημέρωτος, το υπουργείο καθυστερεί και μειώνει τις κατανομές και οι οικολογικές οργανώσεις φωνάζουν για τα καταραμένα βιοκαύσιμα.
>>>Διαβάστε τη συνέχεια...

Θα σταθώ λίγο σ' αυτό. Πριν μερικά χρόνια οι οικολογικές οργανώσεις μάχονταν κατά των Φ/Β. Είχα ακούσει ότι η παραγωγή τους μολύνει το περιβάλλον, ότι η εγκατάσταση τους καταστρέφει το οικοσύστημα, ότι η αντανάκλαση του ηλίου θα ρίχνει τα αεροπλάνα και ότι άλλο μπορείτε να φανταστείτε. Τώρα έχουν αγκαλιάσει τα Φ/Β που θα είναι η σωτηρία του πλανήτη. Πως έγινε αυτό ? Είδαν το φως το αληθινό ? Όχι, κάτι άλλο είδαν και χαμογέλασαν και ο νοών...

Με τα βιοκαύσιμα και τις ενεργειακές καλλιέργειες τα πράγματα είναι πιο δύσκολα γιατί ο αντίπαλος είναι πολύ ισχυρός. 7 αδελφές εταιρίες που αγοράζουν τα πάντα με το μαύρο χρυσό τους, έχουν στο τσεπάκι από πολιτικούς μέχρι ...«ιδεολόγους». Γι' αυτό, καλά λόγια για τα βιοκαύσιμα θα ακούσουμε όταν αρχίσουν και αυτοί να τα πουλάνε, στις τιμές που θέλουν.

Κλείνω με κάποιες παραινέσεις. Ίσως κάποιος να ακούσει...

Προς αυτούς που σκέφτονται να επενδύσουν με μικρούς σταθμούς στα Φ.Β :

Βάλτε κάτω όλα τα κόστη και μη ξεχνάτε τα κόστη φύλαξης και συντήρησης. Είναι πολύ ωραίο όνειρο το «θ
α κάνω μια επένδυση και μετά θα αράξω και θα πληρώνομαι» άλλα μπορεί να βγει απατηλό.

Προς τους κυβερνώντες :

Ο όρος «Πράσινη Ανάπτυξη» δεν είναι μόνο ένα πιασάρικο σύνθημα που τυχαίνει να ταιριάζει και με το χρώμα του κόμματος σας. Είναι ένα πραγματικό μοντέλο που μπορεί να εφαρμοστεί στην Ελλάδα και να προσφέρει θέσεις εργασίας και ανάπτυξη της χώρας με τις πηγές που απλόχερα της έχουν χαριστεί.

Δημιουργήστε πλαίσιο για πολυμετοχικές εταιρίες μικροεπενδυτών στα Φ/Β που να τους προστατεύει από την τραπεζική ασυδοσία. Μεγάλες εγκαταστάσεις μπορούν να γίνουν σε πολλές μη καλλιεργήσιμες περιοχές. Σε κάθε σταθμό Φ/Β σταθμό άνω των 5MW τα λειτουργικά έξοδα πρακτικά μηδενίζονται.

Διερευνήστε τις δυνατότητες της κυματικής ενέργειας του Αιγαίου και λύστε το γόρδιο δεσμό των αιολικών, με τις συμβάσεις μαϊμού που έχουν υπογραφεί.

Δώστε κίνητρα στα βιοκαύσιμα και τις ενεργειακές καλλιέργειες. Δεν αντικαθιστούν τις κλασσικές καλλιέργειες άλλα αντίθετα προφέρουν επιπλέον εισόδημα στον αγρότη στη μεμψισπορά. Ενημερώστε τους αγρότες γι' αυτό. Αντί να προσπαθείτε να καθυστερείτε και να μειώνετε τις κατανομές πρέπει να τις αυξήσετε. Μπορούμε να παράγουμε ένα σημαντικό ποσοστό των δικών μας καυσίμων κίνησης αντί να τα αγοράζουμε χωρίς να επηρεάζεται στο ελάχιστο η παράγωγη τροφίμων.

Είμαστε πολύ μακριά από το ποσοστό του 20% αναγνώσιμων πηγών ενέργειας που απαιτεί η ΕΕ και ήδη συζητάνε να αυξήσουν το ποσοστό σε 30%. Αντί να πληρώνουμε τεράστια πρόστιμα σε λίγα χρόνια, ας κάνουμε έργα που θα δώσουν θέσεις εργασίας και θα τονώσουν την οικονομία.

Σταματήστε να είστε δέσμιοι των πετρελαϊκών εταιριών και όσων δεν θέλουν να δουν μια ισχυρή ενεργειακά Ελλάδα. Έχουμε τις πηγές να μην προσκυνάμε κανέναν τους...
Αγγελική Δ.

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Μεγάλο θέμα θίγει η Αγγελική, αλλά το κάνει απλά και κατανοητά. Ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις και πληροφορίες, καθώς και εύστοχες σπόντες... Το μικρότερο μέγεθος των κειμένων θα βοηθήσει πιο πολύ.

banel είπε...

Μπράβο που επισημαίνετε τον κίνδυνο (βεβαιότητα θα την έλεγα) δημιουργίας νέας στρατιάς χρεοκοπημένων μικροεπενδυτών, αυτών με τα φωτοβολταϊκά ! Η επιτηδευμένη προχειρότητα σπάει κόκκαλα.

Ανώνυμος είπε...

Ωπα!Τι έχουμε εδώ ;΄Εναν άνθρωπο των εταιρειών που τα ρίχνει στους οικολόγους ;

Ανώνυμος είπε...

Ο Αστακός τελικώς θα «λειτουργεί» με LNG ή με LPG;

Της Χρυσας Λιαγγου

Σκεπτικισμός και ατονία έχουν διαδεχθεί τη δυναμική που εκφράστηκε από κυβερνητικής πλευράς προ τετραμήνου με την ανακοίνωση του ενδιαφέροντος του Εμιράτου του Κατάρ να επενδύσει στην Ελλάδα 3 δισ. ευρώ σε ένα ενεργειακό έργο-μαμούθ στη Ναυτιλιακή Βιομηχανική Ζώνη του Αστακού. Η είδηση, που είχε ανακοινωθεί από το γραφείο του υπουργού Επικρατείας κ. Χάρη Παμπούκη στις 7 Μαρτίου, συνέβαλε σημαντικά στην προσπάθεια αναστροφής του αντιαναπτυξιακού κλίματος στο εσωτερικό της χώρας, αλλά παράλληλα προκάλεσε και ορισμένα ερωτήματα σχετικά με το περιεχόμενό της.

Η κυβερνητική ανακοίνωση αναφερόταν σε επένδυση μονάδας LNG και τερματικού σταθμού για τη μεταφορά LNG στο λιμάνι του Αστακού και μάλιστα εξαγωγικού χαρακτήρα, αφού τόσο η ενέργεια που θα παράγεται όσο και το αέριο που θα φτάνει εκεί θα μεταφέρονται μέσω δύο ακόμη έργων, ενός υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου κι ενός υποθαλάσσιου ηλεκτρικού καλωδίου, στην αγορά της Ιταλίας. Τα πρώτα ερωτήματα που διατυπώθηκαν συνδέονταν με τα κίνητρα του Κατάρ να επενδύσει στην Ελλάδα για να εξάγει σε μια άλλη αγορά και όχι να επενδύσει απευθείας στην ίδια, όπου μάλιστα διαθέτει ήδη τέρμιναλ LNG ανεβάζοντας σημαντικά το κόστος του έργου και μειώνοντας αντιστοίχως την απόδοσή του.
Ο δε νομάρχης Αιτωλοακαρνανίας κ. Σώκος στην ομιλία του στο Νομαρχιακό Συμβούλιο που ενέκρινε το σχέδιο, απέφυγε επίσης επιμελώς να κατονομάσει το καύσιμο και αναφέρθηκε σε «LNG ή όπως άλλο οριζόμενο αέριο». Προς τι όμως αυτή η «αποστασιοποίηση»;

Ασφαλής απάντηση στο ερώτημα αυτό δεν έχει δοθεί ακόμα.

Το Κατάρ ως χώρα παραγωγός διαθέτει μεγάλες ποσότητες LPG και αναζητεί τρόπους διάθεσής του. Το γεγονός αυτό εξηγεί και το ενδιαφέρον για την επένδυση της μονάδας στον Αστακό, ισχύος άνω των 1.000 MW. Για τις ανάγκες της μονάδας εκτιμάται ότι θα πραγματοποιούνται περί τα 50 δρομολόγια ετησίως ειδικών δεξαμενόπλοιων από το Κατάρ, που θα εκφορτώνουν σε ειδικές εγκαταστάσεις αποθήκευσης που θα γίνουν στον Αστακό. Το επενδυτικό ενδιαφέρον του Κατάρ, ενώ εμφανίσθηκε να διευρύνεται, εκτός του τέρμιναλ LNG, μέχρι και σε μονάδα παραγωγής άλγης, που θα αξιοποιεί το CO2 από την καύση του LPG, προς το παρόν φαίνεται να περιορίζεται μόνο στη μονάδα LPG. Aίτηση στις αρμόδιες αδειοδοτικές αρχές δεν έχει κατατεθεί για κανένα άλλο έργο, ενώ ο υπουργός Ενέργειας του Κατάρ Abdullah bin al Attiyah εμφανίζεται, σύμφωνα με δημοσίευμα στην ιστοσελίδα του Energy Intelligence που εξειδικεύεται σε θέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, να δηλώνει στις 23 Ιουνίου ότι η κρατική εταιρεία της χώρας του ενδιαφέρεται να αποκτήσει μερίδιο στη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο LPG που σχεδιάζεται στην Ελλάδα, όχι όμως να επενδύσει σε τέρμιναλ LNG.

Το τοπίο κατά συνέπεια παραμένει ως προς αυτό το σημείο θολό. Από τις 20 Μαΐου που η ΡΑΕ σε χρόνο-ρεκόρ ενέκρινε την άδεια κατασκευής της μονάδας δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος. Η αρμόδια υπουργός ΠΕΚΑ, που από την αρχή κράτησε αποστάσεις από το έργο, ανέθεσε μελέτη στη ΔΕΠΑ για την επικινδυνότητα της μονάδας στην οποία θα στηριχθεί για την έκδοση της διυπουργικής απόφασης που απαιτείται για τη χρήση του καυσίμου στη ΝΑΒΙΠΕ Αστακού. Η μελέτη αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί περί τα τέλη Αυγούστου. Την αίτηση για άδεια δύο μονάδων ηλεκτροπαραγωγής συνολικής ισχύος 1.010 MW κατέθεσε η κοινοπραξία «Astakos Power Plan Concorctium». Το συνολικό κόστος της επένδυσης υπολογίζεται στα 800 εκατ. ευρώ και θα καλυφθεί σε ποσοστό 70% από δανεισμό. Με την κατάθεση της αίτησης, πάντως, επιβεβαιώθηκε ότι το καύσιμο είναι LPG και όχι LNG.

Η θολούρα που επικρατεί γύρω από την επένδυση του Κατάρ ερμηνεύει και την κυβερνητική μεταστροφή από την αρχική ευφορία στον σκεπτικισμό. Περισσότερο φως στην υπόθεση ίσως ρίξει η αναμενόμενη μέσα στον Iούλιο επίσκεψη του κ. Αttiya στην Αθήνα, με αντικείμενο την πορεία της επένδυσης.

kathimerini.gr